Het Oogheelkundig Medisch Centrum (OMC) Zaandam is sinds de zomer van 2021 van start gegaan met Digitale Kliniek van bpo-axsys zorgadviseurs.
Binnen enkele maanden was de gehele organisatie getraind en alle benodigde documenten overgezet en geoptimaliseerd voor dagelijks gebruik en voor audit tijdens hun keurmerk certificering in december 2021.
Jan Albracht van bpo-axsys zorgadviseurs zegt daarover: “Een nieuwe digitale omgeving is in veel gevallen even wennen, maar wij streven altijd naar een soepele overgang. Bij het OMC in Zaandam ging dit zo voortvarend dat we onze nieuwe functionaliteit hebben kunnen uitproberen. Per keurmerk (ZKN, IGJ, ISO, NEN etc.) is het nu mogelijk om documenten te koppelen aan een artikel van een specifiek keurmerk. We hebben samen elk document doorlopen, geoptimaliseerd waar nodig, en gekoppeld aan een keurmerk artikel. Hierdoor konden we nog efficiënter de ZKN-Keurmerk certificering garanderen.”
Niels Antonis, operationeel manager bij OMC Zaandam vertelt: “Wij waren op zoek naar een goed kwaliteits- en veiligheid management systeem (VMS) om onze protocollen, procedures, werkinstructies, formulieren en beleidsstukken te structureren en helder in kaart te brengen. Digitale Kliniek was voor ons een ideale oplossing die alles in zich had. De overgang van het oude systeem naar Digitale Kliniek verliep erg soepel. Een training voor alle medewerkers, extra informatie en persoonlijke begeleiding voor de collega’s die het systeem beheren en professionele begeleiding voor en tijdens de ZKN-Keurmerk audit. Mede dankzij de inzet van de adviseurs van bpo-axsys heeft het OMC Zaandam het ZKN certificaat dit jaar behaald zonder tekortkomingen. Ik zou Digitale Kliniek en bpo-axsys zorgadviseurs zeker aanbevelen.”
Dokter Zaal, medisch directeur bij OMC Zaandam zegt: “ik ben oogarts, geen ICT-er, maar ik kon vrij snel overweg met het nieuwe systeem. Digitale Kliniek geeft me een goed overzicht in onder andere de meldingen die gedaan worden in onze zorginstelling. Het systeem neemt werk voor je uit handen. Als je bijvoorbeeld stap voor stap het meldingen formulier in vult, en dit wordt opgevolgd door degene die verantwoordelijk is, heb je meteen aan de vereiste DPCA cyclus voldaan. Erg praktisch en ik kan me concentreren op het leveren van goede zorg. Wij hebben onze adviseurs wel gevonden”