bpo-axsys

Meldpunt misstanden cosmetische blijkt effectief.

Reeds 45 klachten binnen 1 jaar tijd! Het is nog maar ruim een jaar geleden dat de NVCG (Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde) het meldpunt voor misstanden in de cosmetische zorg lanceerde. Inmiddels zijn 45 klachten gemeld. Opvallend daarbij is dat 8 op de 10 klachten betrekking heeft op niet gespecialiseerde artsen of onbevoegden (schoonheidsspecialisten bijvoorbeeld). 1 op de 10 klachten betreft het artsen die niet gespecialiseerd zijn als cosmetisch arts.

Hoewel het aantal klachten meevalt, is er sprake van zorg bij de NVCG. Een topje van de ijsberg, wordt het genoemd. Dr. Catharina Meijer, voorzitter van de NVGC, vindt het zorgwekkend dat 71% van de misstanden na behandeling is veroorzaakt door niet-artsen. Hier worden alle grenzen doorbroken omdat handelingen worden verricht door onbevoegden, is het commentaar.

Het doel van het meldpunt is om een veilige anonieme plek te bieden voor slachtoffers. Bovendien wil de NVGC via het meldpunt inzicht krijgen in de mate waarin misstanden voorkomen.

Bent u benieuwd hoe u de kwaliteit en veiligheid van uw patiënten en cliënten verbeterd? Praat er eens over met de experts van bpo-axsys zorg.